Entrevista a Joan Jubert, consultor sènior en estratègia digital

joan_jubert

No inventem la roda, mirem el Món! Sempre que el client ho valori!

Amb aquestes sàvies paraules comença l’entrevista a Joan Jubert, economista i director de Repensarlaempresa.com . En Joan és segurament un dels sèniors que més coneixen com integrar l’estratègia digital dins dels model de negoci de persones emprenedores i pimes. Avui ha vingut a Can Muntanyola a impartir el  taller “Les claus per convertir una idea de Negoci”  que forma part del cicle Bàsic d’Emprenedoria

P. Joan, en la teva formació poses molt ènfasi  en exemples d’innovació de grans empreses. Per què és important fixar-nos en els “grans”? 

Primer, perquè els grans van ser petits. Aquests grans a més, resulta que en certa manera, s’utilitzen com una mena de cas per entendre el “per què”. Solen ser transparents perquè han estat estudiats per Escoles de Negocis que analitzen els models  de directius i com es pot aportar valor al senyor client.

Un altre tret fonamental, és que són coneguts. Hi  han casos que els explico sempre, com el del meu amic,  el taxista d’Igualada. És un exemple de com un negoci tradicional, com és ser taxista, pot ser capdavanter entre els del teu sector transformant un taxi en una oficina incorporant wifi al seu taxi

I  ha un altre, el de l’empresa stikets, que es un projecte simple però que reforça el concepte de que s’ha de saber “veure” el problema, per veure la solució. És el cas de dos mares, joves amb nens petits que havien de fer etiquetes a la roba dels seus fills. Obviament d’aquesta idea i han diversificat els seus productes i avui dia facturen 2 milions €. Soluciona el problema de marcatge dels teus fills, amb etiquetes personalitatzades, fins i tot, amb els propis dibuixos dels teus fills. Per tant, tot està per fer!

P. Aquests projectes deuen haver tingut algun tipus d’asessorament empresarial?

No gaire, no et pensis. En el cas del Ricard, va haver-hi un acompanyament d’una persona del món digital que el va ajudar a implementar la wifi al seu taxi. Fa 12 anys encara presentava certa complexitat tècnica. En canvi, ell és curió agossarat, curiós i  va intuir que el wifi aniria bé pels seus clients. El detonant va ser escoltar un cas similar com va ser el del Carles Benach, President del Parlament.

Ha d’haver-hi un mètode i després òbviament ha d’haver-hi. La majoria de pimes no te cap estratègia real de res

P. Dos consells a les petites empreses que volen obrir-se a nous mercats i alhora, han de mantenir el seu negoci tradicional.

Consell 1: Tots els negocis s’han de digitalitzar. Tots! Avui estem en una societat que està en procés de digitalització , és un procés accelerat que no pots obviar i que va més enllà que vendre per Internet. Digitalitzar vol dir sortir del món anàlogic i anar al digital, en tot! Jo, per exemple,  tinc una consultoria i també imparteixo tallers. Doncs això mateix, traslladar-ho al món digital fent mentoring per skype o realitzant webinars.

La digitalització de l’empresa va molt més enllà de vendre per Internet. La digitalització del processos és molt important per simplificar, ser més eficient , millorar la qualitat i baixar el grau error  en tota la seva extensió

P. I és aquí on les pimes “pequen” més?

I tant! La majoria no tenen cap estratègia digital per mútiples motius: perquè els fa por, perquè ja van fent, etc… Fa 5 o 10 anys enrere, la digitalització passava per tenir la “seva tarja de visita a Internet”: la web. Fins i tot, ara ja la tenen caducada i no se n’adonen que són generadors de percepcions negatives de cara a nous clients o bé, per buscar “partners”.

 

P . Vull muntar una botiga online? És una proposta de negoci més freqüent

La clau d’això està en per què han de venir a comprar-te a tu? Aquest punt és important per reforçar el concepte de “proposta de valor”. Sempre poso l’exemple d’Ulabox. Com és possible que existeixi un supermercat només digital?

Aquesta situació és momentània i al final desapareixerà perquè el món és “un “, el carrer seguirà existint i les botigues també . Fixa’t com a d’Amazon el seu producte no te valor . El seu valor és el temps, la logística.  La tecnologia ho fa possible, a través de magatzem digitalitzats. No has d’anar a la botiga, és la prestatgeria et ve a tu. A Barcelona ja hi han negocis que han incoporat guixetes on pots anar a buscar els productes d’aquestes botigues on line. Les oficines de correus no ha desaparegut

P. Joan, tu que ets consultor i formador de la Diputació de Barcelona, quins canvis has vist en les propostes de projectes emprenedors?

A nivell general he notat canvis insuficients des de la vessant de preparació i aprofundiment de les propostes de valor dels projectes, si bé una majoria ja contempla el món digital com una oportunitat i, en aquest sentit es un avanç. El problema es que la velocitat de millora dels projectes es Inferior a la velocitat de canvi de la societat i de la tecnologia.

P. Estan més ben formulats? Hi ha diferència entre els joves i les persones més grans?

Doncs sí que hi ha moltes diferències, però no tant per l’edat com per la formació, experiència i actituds per assumir riscos. Pel que fa al món digital, en aquest punt sí que l’edat es en la majoria de casos, la clau per considerar el tema digital com una vessant estratègica del projecte.

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out /  Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out /  Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out /  Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out /  Canvia )

w

S'està connectant a %s